Jump to content
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

Ürün iadeleri ve Cayma Hakkı Kullanımı ( Mağaza ve İnternetten Alışverişlerde )

Konuyu değerlendir


Önerilen İletiler

  • Administrators

Cayma Hakkı

İlk olarak cayma hakkı dediğimiz kavramı tanımlamaya çalışalım. Cayma hakkı tüketicinin yapılan bir sözleşmeden herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin caymasıdır. Burada tüketici sözle yapma iradesini geri alır.

Mağazalardan Satın Alınan Ürünün İadesi

6052 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanunda Mağazadan görerek satın alınan ürünlere cayma hakkı tanınmamıştır. Bu bakımdan kulaktan dolma bilgi olarak duymuş bulunduğumuz kanuna göre “Bir gün” veya “Yedi gün” gibi sürelerde sebepsiz yere alınan ürün iade edilmelidir gibi sözler gerçeği yansıtmamaktadır. Kanuna göre Mağazaların satmış oldukları ürünleri sebepsiz yere iade alma zorunlulukları yoktur.

Ancak;

1-)Satın alınan mal için Mağaza ile iade konusunda özel bir anlaşmanız bulunuyor ise,

2-)Ürünü satın aldığınız mağazanın iade veya pişmanlık hakkı tanıdığı konusunda yazılı bir beyanı bulunuyor ise,

3-) Ürünü satın aldığınız mağazanın iade veya pişmanlık hakkı tanıdığı resmen biliniyorsa,

Mağazadan satın almış olduğunuz ürünü şartlar sağlandığı takdirde iade edebilirsiniz. Bazı mağazalar 15 (Onbeş) gün içerisinde satın alınmış ürünü koşulsuz olarak aynen iade alırken bazı mağazalar 7 yedi gün içinde bazıları ise aynı gün koşulsuz olarak ürün iadesi yapmaktadır. Ancak bu iadelerin şartlarını ve sürelerini tamamen mağazalar kendi şirket politikalarına göre kendi inisiyatifleri doğrultusunda müşteriye bir güven veya jest olarak sağlamaktadır. Tekrar belirttiğim gibi mağazadan alınan ürünün iadesinin zorunlu olduğu konusunda 6052 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanunda bir hüküm bulunmamaktadır.

 

İnternet Üzerinden Sipariş Edilerek Alınan Ürünün İadesi

6052 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanunda Mesafeli Sözleşme şu şekilde tanımlanmıştır.

Mesafeli sözleşme, satıcı veya sağlayıcı ile tüketicinin eş zamanlı fiziksel varlığı olmaksızın, mal veya hizmetlerin uzaktan pazarlanmasına yönelik olarak oluşturulmuş bir sistem çerçevesinde, taraflar arasında sözleşmenin kurulduğu ana kadar ve kurulduğu an da dâhil olmak üzere uzaktan iletişim araçlarının kullanılması suretiyle kurulan sözleşmelerdir.

Kanunda internet üzerinden alınan ürünler mesafeli sözleşme kapsamına alındığı için bu ürünleri sebepsiz yere hiçbir cezai şart ödemeden pişmanlık dolayısıyla iade edilebilmektedir. Kısacası internet üzerinden alınan ürünlerde cayma hakkı kanunen zorunlu olarak tanınmaktadır.

Kanuna göre Tüketici, on dört gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkına sahiptir. Cayma hakkının kullanıldığına dair bildirimin bu süre içinde satıcı veya sağlayıcıya yöneltilmiş olması yeterlidir. Satıcı veya sağlayıcı, cayma hakkı konusunda tüketicinin bilgilendirildiğini ispat etmekle yükümlüdür. Tüketici, cayma hakkı konusunda gerektiği şekilde bilgilendirilmezse, cayma hakkını kullanmak için on dört günlük süreyle bağlı değildir. Her hâlükârda bu süre cayma süresinin bittiği tarihten itibaren bir yıl sonra sona erer. Tüketici, cayma hakkı süresi içinde malın mutat kullanımı sebebiyle meydana gelen değişiklik ve bozulmalardan sorumlu değildir.

Burada önemli olan husus cayma hakkının kullanılacağını Mağazaya yasal süresi içinde fax veya posta benzeri iletişim araçları ile bildirilmesidir. Tüketici 14 gün içinde satın almış olduğu ürünü açıkça belirterek bu ürünü iade etmek istediğini yazı ile mağazaya bildirmelidir.

Soru: Cayma Hakkı Kaç Günde Kullanılır?

-Tüketici, on dört gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkına sahiptir.

Soru: Cayma Hakkı Kullanımı Süresi Ne Zaman Başlar?

-Cayma hakkı süresi, hizmet ifasına ilişkin sözleşmelerde sözleşmenin kurulduğu gün; mal teslimine ilişkin sözleşmelerde ise tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin malı teslim aldığı gün başlar. Ancak tüketici, sözleşmenin kurulmasından malın teslimine kadar olan süre içinde de cayma hakkını kullanabilir.

Soru: Cayma Hakkının Kullanılacağı Satıcıya Nasıl Bildirilir?

-Cayma hakkının kullanıldığına dair bildirimin cayma hakkı süresi dolmadan, yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile satıcı veya sağlayıcıya yöneltilmesi yeterlidir.

Soru: Cayma Hakkı Kullanımına İlişkin Örnek Form Nasıl Olmalıdır?

-Cayma hakkının kullanılmasında tüketici, örnek formu kullanabileceği gibi cayma kararını bildiren açık bir beyanda da bulunabilir.

 

 

İletiye bağlantı
  • 2 months later...
  • İleti 1
  • Oluşturuldu
  • Son yanıt

Bu Konudaki En Çok İleti Gönderenler

Meşhur Günler

Bu Konudaki En Çok İleti Gönderenler

Popüler Gönderiler

Kanunun ilgili maddesi: ÜÇÜNCÜ KISIM Ayıplı Mal ve Hizmetler BİRİNCİ BÖLÜM Ayıplı MallarAyıplı mal MADDE 8- (1) Ayıplı mal, tüketiciye teslimi anında, taraflarca kararlaştırılmış olan örnek ya da modele uygun olmaması ya da objektif olarak sahip olması gereken özellikleri taşımaması nedeniyle sözleşmeye aykırı olan maldır. (2) Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma kılavuzunda, internet portalında ya da reklam ve ilanlarında yer alan özelliklerinden bir

Konuya "Giriş" yap veya görüşmeye katıl...

Mesajınızı şimdi gönderebilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Bir Hesabınız var ise, lütfen giriş yapınız mesajınızı hesabınız adına gönderebilmek için...
Dikkat: Gönderinizin görünür olması için moderatör onayı gerekecektir.

Misafir
Bu konuyu yanıtla

×   Yapıştırdığınız içerik biçimlendirme içeriyor.   Biçimlendirmeyi Temizle

  Only 75 emoji are allowed.

×   Bağlantınız otomatik olarak yerleştirildi.   Display as a link instead

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Editör içeriğini temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Misafirlerimize Özel Sohbet Odası

Misafirlerimize Özel Sohbet Odası

    You don't have permission to chat.
    ×
    ×
    • Yeni Oluştur...